Fairshopping

Varning för Bilia Haga Norra!

Varning för Bilia Haga Norra!
Vi vill med denna information varna andra kunder för Bilia Haga Norra, så att ni inte hamnar i samma situation som vi gjorde. Vi ägde tidigare en Volvo 940 som vi haft sedan den var ny. Under 17 år anlitade vi alltid Bilia, som vi var nöjda med trots ett högt pris. Vår tanke var att bilen så småningom skulle bli veteranbil. Sista gången anlitade vi Bilia för byte av främre ljuddämpare. Denna fanns inte i lager så man var tvungen att beställa den. Jag blev lovad att få den monterad på eftermiddagen samma dag. Reservdelen hade inte kommit hem så jag fick en ny tid och fick återvända hem utan åtgärd. Verkstaden meddelade mig inte att reservdelen inte kommit in. När jag kom tillbaka den nya tiden hade en montör tagit en oplanerad semester så jag fick åter en ny tid och återvända hem utan åtgärd. Samma var situationen vid den tredje inbokade tiden, så jag lämnade bilen hos Bilia och kunde hämta den på måndagen. På söndagen ringde polisen och informerade oss att bilen stoppats efter en polisjakt och uppmanade oss att snarast hämta den för att undvika p-böter och även sortera ut våra och tjuvens tillhörigheter. En narkoman hade stulit bilen och bott i den. Hans och våra tillhörigheter låg i en enda röra. Han hade gjort sina behov i bilen så det var en fruktansvärd stank.
På måndagen väntade vi oss att Bilia skulle höra av sig och informera oss om att bilen blivit stulen. När vi inte hört något från Bilia ringde jag upp dem sent på eftermiddagen och frågade om bilen var klar så vi kunde komma och hämta den. Jag fick svaret att hade vi blivit lovade att den skulle vara klar var det bara att komma och hämta den. När jag informerade honom om att bilen blivit stulen bad han att få undersöka saken och återkomma. Han återkom aldrig. Bilia hade ställt upp bilen omdömeslöst på en plats där det bara var att klippa upp stängslet öppna bilen med en universal nyckel och köra ut. Hade den parkerats på en annan plats hade den inte blivit stulen. Enligt polisen är det mindre risk för upptäckt att stjäla en bil hos Bilia än på gatan. Bilia´s bevakningskameror var ur funktion.
Vår erfarenhet av Bilia Haga Norra är:
1. Inget intresse av nöjda och lojala kunder.
2. En under 17 år tidigare nöjd och lojal kund värderas till 0:-
3. Kunden får ta det fulla ansvaret för bilar som ställts upp på parkeringen vid service/reparation. Bilia tar inget ansvar alls.
4. Risk finns att kunden inte får tillbaka sin bil eller i ett sådant skick att bara skrotning återstår.
5. Man upplyser inte kunden i förväg att man inte tar något ansvar för bilen utan att det är kunden som får ta det fulla ansvaret för bilen.
6. Bristfälligt/ej tillförlitligt säkerhetssystemet hos Bilia.
7. Bilia har heller inte kontroll över vilka bilar man har inne för service. Montörer tar oplanerad semester utan hänsyn till inplanerade arbeten
8. Bilia respekterar ej ¨bokade¨ tider. Vi hade avtalat tid vid tre olika tillfällen för en mindre reparation, utan att bilen blivit åtgärdad. Vid fjärde försöket stals bilen.
9. Omdömeslös och riskfull uppställning av bilar på Bilia´s parkering av verkstaden.
10. Oskäligt lång tid för att hantera reklamationen.
11. Bilia håller inte sina löften – Först lovades ersättning för självrisken. Senare tog man tillbaka löftet. Detta förfarande kallar Bilia för goodwill.
12. Kundens tid och kostnad att köra fram och tillbaka för att man inte håller bokade tider samt det avskyvärda arbetet att sortera ut våra och brottslingens tillhörigheter samt kontakter med polisen och försäkringsbolag syssellsatte oss i totalt 3 dagar. Detta nonchalerar Bilia helt.
13. Kontakterna med Bilia har karaktäriserats av nonchalant och arrogant bemötande.
14. Inget stöd hos Allmänna Reklamationsnämnden. Så länge bilen är låst och nyckeln förvaras inlåst och bilen parkerats inom inhägnat område är det alltid ägaren som tar hela risken om bilen blir stulen. Andra omständigheter beaktas inte. (Se ovan)
15. Bilia är dyrast i landet när det gäller reparationer och service enligt Privata Affärer 2009-10-10 Rubrik: ¨Det stora bilrånet¨.

Vågar Du lämna bilen eller göra affärer med Bilia Haga Norra efter att ha läst ovanstående?



Skickat till Bilia Haga Norra 2009-12-12 09:46:23

tmu798b

Just nu vill 786 personer ha svar!

Väntat på svar i 1776 dagar.
» Meddela mig när företaget svarat!

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
Kenneth Rosenqvist, 2010-05-11 11:47:34
Bäste tmu798b och alla läsare,

Stölden är beklaglig men ingenting man kan hålla Bilia Haga Norra ansvariga för. Om det förhåller sig som beskrivet med kundkommunikationen är även det beklagligt - och värt att ha synpunkter på.
Man skall dock vara medveten om att den här typen av situation alltid upplevs utifrån två olika verklighetsperspektiv och som läsare har vi än så länge endast fått ta del av det ena. Det skulle förvåna mig om en trogen kund sedan 17 år hamnar "i kläm" på det här viset utan att det finns en fullt rimlig förklaring i extraordinära interna skeenden under ärendets gång.

Kenneth Rosenqvist
Solna Bilteknik AB
Marknadskommunikation

Rapportera
Johan_M, 2010-01-30 21:40:27
Oh herre gud.... Detta låter bara så otroligt... Min bil S40 års modell 04 brann upp 4 mån efter köp, och jag åkte på en saftig nota för hyrbilen. Men fick en Saab i stället "goodwill" men den går iaf bra.
Rapportera
tmu798b, 2010-01-02 13:26:34
Arrogant och nonchalant av Bilia att ej svara. Det visar vilken inställning Bilia har till sina kunder.
Rapportera
Mickepojken, 2009-12-15 00:39:04
Skulle du nu få den servad nån gång så kolla att dem byter bromsolja också. Det ingår nämligen inte i deras service, även om du tar den dyrare fullservicen. Detta trots att den skall bytas efter ett antal mil eller generellt efter 2 år. Fick själv erfara det det efter min 4: service då jag fick på förslag att byta oljan för en rejäl slant.. :(
Rapportera
Bärjarn, 2009-12-14 20:50:07
Det värsta är väl att id*terna först inte kan fixa kärran fast de haft den inne tre gånger?

Skälet till att bilen fick stå över en helg är ju nonchalans från allra första början.

Bara att bojkotta stället.

Rapportera
987, 2009-12-14 06:34:42
I det här fallet har "varan" en försäkring dvs bilägarens och då är det den som gäller. Jag har råkat ut för samma sak och vet att "tmu798b" kommer att förlora om han stämmer företaget.
Det var för övrigt stängsel där bilen parkerades så lycka till med att bevisa att firman har varit vårdlös.

Rapportera
Johan515, 2009-12-13 19:45:29
Där står jag på killawifes sida. Jag anser att det är slarv att ställa en bil så pass obevakad. Dessutom med kameror som inte fungerar.
Rapportera
killawife, 2009-12-13 19:43:11
"Så säger lagen

Enligt konsumenttjänstlagen är ett företag skyldigt att ersätta konsument för en skada som skett på en vara under tiden den varit inlämnat hos företaget. För att slippa ansvaret måste näringsidkaren visa att skadan inte uppkommit på grund av slarv eller vårdslöshet från företaget. "

Rapportera
987, 2009-12-13 18:25:47
killawife: Helt fel! Har inte bilägaren skrivit något avtal om att Bilia är ansvarig för bilen så är det faktiskt bilägaren som får ta kostnaderna på sin bilförsäkrig. Bilia har ingen "skyldighet" att se till att ägaren går skadefri. Om man lämnar sin bil till en verkstad så ska man kräva att den står inlåst inomhus över natten vilket är mycket säkrare.
Rapportera
killawife, 2009-12-12 17:46:23
Jag tycker att det låter mycket konstigt att inte Bilia skulle ta ansvar för bilen under tiden de har den. Det ?R deras ansvar att se till att bilen står under uppsyn och om det händer något så är det deras skyldighet att se till så att ägaren går skadefri ur det hela.
Rapportera
Lelle, 2009-12-12 12:18:53
Jag tycker att Bilia är alldeles utmärkta att ha att göra med. Lite dyrare, som TS själv påpekar men du får vad du betalar för. Har inga problem att fortsätta lämna in bilen hos Bilia även efter detta inlägg.
Rapportera
grizzly666, 2009-12-12 11:33:54
Ja om den nu var 17 år så hade den blivit veteran om 13.
Alla bilar 30 år heller äldre är veteran bilar och besiktas vart annat år och skattebefriade.

Rapportera
Dooh, 2009-12-12 11:05:44
Veteranbil av Volvo 940?? Ja mycket ska man höra.
Rapportera
Rapportera kommentaren:

Veckans fråga

Sparar du dina kvitton?
Ja, alltid
Ibland, beroende på köp
Nej, aldrig

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.