Fairshopping

Tre G3 kontantkort laddning fungerar ej

Försiktig som jag är ville testa mobilt bredband hos tre med kontantkort. Man vet ju inte hu täckningen är på de ställen där jag tänker använda det, det kan bli strul med installationen, med supporten, kontantkort är ett smidigt sätt att backa ur affären.

Rätt som det är blev det strul med råge. Det snygga modemet Huawei kom och vill installera sig varenda gång man slår på datorn. I paketet ingick en veckas gratis surfning. Genialisk tanke, på det sättet kan en tilltänkt kund testa systemet och förlänga om det funkar. Kruxet är att denna gratisvecka har aldrig kopplats till mitt nummer 467******. Efter de initiala svårigheter kom jag upp på det mobila nätet (dioden lyser kontinuerligt med) det syns i Huaweis räknare vilken dag jag började använda nätet, men inga Internetfunktioner går (mail, surfning, ping). Det värsta är att installationen fördärvade min väl fungerander Netgear wireless kontakt. Nu är det samma symtom även där, jag ser att jag är uppkopplad, wifi lyser på min dell laptop med Vista, men internet access är begränsad. Det fungerade tidigare, på olika diskussionsforum och hos tre supporten ges enfaldiga tips att åtgärda problemet (starta om, installera om vista osv). Officiella sajter som tex http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/7805207d-b0b9-4159-b36f-ab81a1f376c21053.mspx ger inget bra hjälp heller.

Till slut kunde jag komma in på tre.se/my3 sidan och se att jag har 0 dagar kvar på kontantkortet. Gratisveckan då? Strunt samma försöker köpa en vecka då. Tro eller ej på deras sajt fungerar inte sidan som man laddar kontantkoretet för mobilt bredband med! Det står längst ner "Error on page". När jag ringer supporten och berättar om java felet där, de ger triviala tips som du kan inte använda mastercard det funkar bara med visa. Jag säger att jag har testat alla tänkbara kombinationer med dessa två kort och valbara tidsperioder. Då medger personen att det var fel på sidan ett tag sedan, testa flera gånger, snarast åtgärdas. Det fungerar fortfarande inte! Företaget förlorar business på det sättet, vad dumt! Men "bli abonnemangskund" optionen på sidan fungerar bra http://www.tre.se/3bredbandkontant/formular.html Tres kontantkort är tydligen ett sätt att locka till sig kunder som är bundna längre tid. Värre är att mitt vanliga WIFI slutade fungera och jag klarar inte få igång den. Internet-gurus ger rådet att man skall hämta senaste drivrutinerna osv, men dessa är gissningar. Tidigare gjorde man så att man avinstallerade TCP och installerade på nytt, men den optionen har en knapp "Have disk" dvs vid återinstalleringen vill ha en Vista disk som jag inte har. I dagens läge kommer dessa laptop förinstallerade utan OS disk. Varför skulle vara drivrutinen på Vista disken fräschare? Jag hatar när klantiga företag med usla support strandsätter användare på det sättet. Det krävdes bra mycket diskussion hos tre support att de föreslagit hämtning av Adobe Flash 10. Inte för att det hjälpte ett dugg, men supporten stödjer inte användarna på ett effektivt sätt. De reagerar inte heller på meddelande via tre's interna kundmail.

Det låter inget annat val för mig än att racka ner dem via Internet forum. Tro mig att jag kommer att fortsätta att berätta min historia, för så skall det inte se ut.

Att summera mina problem:
1/ kontantkortsladdning för 3 mobilt bredband fungerar ej.
2/ utlovade gratisveckan (testperioden) kom aldrig.
3/ installationen förvanskade befintliga trådlös bredband installationen och support kan ej ge tips hur kan detta fixas. Nu fungerar varken hemma wifi eller 3G via Huawei.

Relaterade länkar från Fairshopping:
Mer om Tre hos Veckans Affärers
Mer om Tre hos Realtid
Mer om Tre hos Sesam!
Behöver du en hantverkare? Hitta rätt på Offerta.se!



Skickat till 3 2009-02-03 16:10:49

Jeremias 3G

8 personer ville ha svar!

Företaget har svarat och vill-ha-svar-knappen är stängd.

Men det är alltid öppet att kommentera.

Företagets svar

Hejsan Jeremias 3G!

Det är tråkigt att läsa att du upplevt problem med ditt kontanta mobila bredband. Att gratisveckan uteblivit är förstås helt oacceptabelt eftersom att det är något alla som provar på erbjudandet ska få. Jag ber om ursäkt för att det inte har infriats.

De andra problemen du beskriver behöver nog förklaras lite nogrannare för att vi ska kunna finna lösningen på.
För att kunna hjälpa dig behöver jag dina kontaktuppgifter samt det nummer som är kopplat till kontantkortet. Vi ska självklart också ordna så att du får din gratisvecka som du har rätt till. Hör av dig till mig på fairshopping@tre.se

Med vänliga hälsningar
Sara Jonsson, Self Service Manager

Företaget svarade 2009-02-04 08:59:30

Vad tycker du om svaret?

Medel: 4.9
Företaget svarade efter 17 timmar.

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera!
Jeremias, 2009-02-16 13:18:18
Nu har problemet löst sig. Tre har bra support, Sara har skickat ärendet till experter, jag är väldigt nöjd. Jag har fått min gratisvecka och kunde konstatera att 3G kommunikationen fungerar utmärkt på alla ställen där jag tänker använda den. Funderar att gå över till 3G kommunikation helt, säga upp Comhem bredbandet hemma. Jag har inte förstått tidigare att dessa Huawei dongle ger en oanad komfort till vettigt pris.

Jag är ny i Vista, kunde inte återställa nätverksinställningarna, Dell support hjälpte mig att återställa fabriksbackupen på min Studio laptop. Efter det gick Huawei installationen helt automatiskt (man ändrar dock konfigurationen manuellt till net.tre.se). Nu fungerar bredband på alla tre sätt: via patchkabel, via trådlöst bredband och via Huawei mobilt 3G bredband. Kan lyckan vara större?
Mitt första problem (kontantkortet kunde inte laddas) har vi inte kunnat lösa eftersom det gick inte försöka ladda tills man har dagar kvar. Men tre experten tar emot min felrapport när det blir dags. Summa summarum: jag är väldigt nöjd med stödet från tre, de har verkligen ansträngt sig att hjälpa mig, tack!

Reflektioner till kommentarerna nedan. Sam, du misuppfattar, 3G står inte istället av firmanamnet tre, 3G är sättet att köra bredband på, egentligen står för tredje generationens mobiltelefoni, se http://sv.wikipedia.org/wiki/3G
Svar till MMMprecis. Nu med facit i handen ser man att Vista nätverksinställningarna var felkonfigurerade, säkert var det mitt fel och inte Huawei modemets. Men man kopplar ihop felet med senaste ändringen dvs. Huawei installationen. Tre butiken på staden var inte hjälpsam eftersom jag köpte paketet på nätet till mycket bättre priser som de kunde erbjuda, de var faktiskt ganska bittra.
Beklagar Patrik, Anders och Mantel att den omfattande texten blev obegriplig, jag gjorde mitt bästa, men problemet är komplex, har olika förgreningar. Men nu är det löst, och inga skugga faller på firman tre!

Rapportera
Sam, 2009-02-10 18:26:52
Sen heter företaget inte G3, Telia 3, tele3 eller 3G. Jag förstår inte hur folk kan undgå att notera med tanke på den reklamspruta som 3 är att 3 heter tre, och inget annat än 3 utan G, utan bara TRE.
Rapportera
MMMPrecis, 2009-02-04 16:36:36
Låter som ett vanligt problem prova att för att få ditt vanliga internet att fungera avinstalera huawei modemet och antagligen räcker det för att få igång ditt mobila bredband att avaktivera ditt nuvarande nätverkskort. Det jag däremot inte förstår är vad tre gjort fel mer än att missat din gratis månad och den kan kundtjänst säkerligen lägga upp på ditt kontantkort i efterhand. resten av supporten får nog antingen huawei stå för då det är deras produkt som "förstört" eller är jag ute och cyklar?
Rapportera
patrick, 2009-02-04 10:15:48
Förslag till insändaren:
ta ett djupt andetag, skriv ner lite mer kortfattat o mindre rörigt de problem som varit, exakta felmeddelanden osv, skicka till Sara, eller ännu bättre, knalla ner till en 3Butik (om du har någo i din stad), har dom lungt så brukar personalen vara mer än hjälpsamma med att koppla upp bredbandet.

3Kontant kan vara lite trixigt med byte av APN-adress o dylikt...

Rapportera
Andres, 2009-02-04 08:40:22
Någon som förstår ovanstående alls? Helt osammanhängande i mina ögon..
Rapportera
Mantel, 2009-02-03 23:27:36
Extremt blandat inlägg där ord glöms och meningar saknar helhet. Gör om, gör rätt !
Rapportera
Rapportera kommentaren:

Veckans fråga

Sparar du dina kvitton?
Ja, alltid
Ibland, beroende på köp
Nej, aldrig

Pål Burman, VD, Fairshopping.se.
Innovativ kundvård på webben - när kundklagomål blir affärsutveckling.

Klicka här för att se klippet!

 

Se Fairshoppings VD prata om uppsökande kundvård!
Klicka här för att se klippet!

............................................

Följ oss med hjälp av RSS

Hur besvarar jag som företag ett inlägg på Fairshopping?

Fairshoppings policy

Få FS-nyheter till MSN

Tipsa en vän!

Nedan kan du tipsa en vän om Fairshopping.